Sverigesemester del 1

Svemester/hemester… nya ord som inte fanns när jag var barn. Att semestra i Sverige tillhörde det vanliga och att flyga till en exotisk strand någonstans i världen, var förunnat ytterst få. Nu har det exotiska i semestervalet nästan ändrats och det ses som inne att tänka på miljön och skippa flyga. Flygskam, ytterligare ett nytt ord som ingen kände till på 70-talet. Hur ska det bli framöver..?

I år hade vi valt att semestra på hemmaplan vilket kanske mer hade att göra med att vi ville vara hyfsat nära våra hemmavarande ”semester-med-föräldrar-vägrande tonåringar. Vår första anhalt var inte så långt borta, närmare bestämt i Värnamo där vi åt en mycket trevlig lunch på Vandalorum, rekommenderas! Sen rullade vi söderut mot Landskrona där vi skulle ta färjan över till Ven. Man kan åka färja både från södra Helsingborg (Råå) och Landskrona men jag bestämde oss (ni förstår vem som bestämmer i vår familj… ;-)) att vi skulle åka den större färjan från Landskrona. Från Råå går det båtar som ser ut som fiskebåtarna i Grekland och hur charmigt det än må vara, gillar jag stabilitet under fötterna. Färjan tar knappt en timme och åker man ”baklänges” som vi gjorde, är det folktomt på båtarna trots högsäsong. Med baklänges menar jag att åka till Ven på eftermiddagen och hem på morgonen. Många gör bara en dagsutflykt och då rekommenderas bokning av plats. Bil lämnas i Landskrona och istället hyr man cyklar på Ven.

Cykeluthyrning finns på flera platser och man kan lämna tillbaka dem på vilken som helst av dem. De är knallgula och man möter sina medcyklare överallt i alla åldrar, mysigt! Närmast uthyrning från hamnen når man efter en brant promenad uppför backen. Det är lite grejen med Ven. Det är korta branta backar från vattnet upp till en platå och sen är allt platt. Men eftersom man vill cykla runt lite överallt får man allt trampa upp och ner, eller gå… Jag valde att både gå upp- och nedför vissa backar som tom hade varningsskyltar för cyklister om lutningen samt hade stenigt och ojämnt underlag. Min medföljande adrenalinälskande make cyklade på och vände sig förvånat om ett antal gånger när frugan försvann bakom honom. Ön är liten och på karta kan det se långt ut men man cyklar runt hela ön på några timmar. Den är supermysig med många vackra vyer och fina hus med blomsterprakt. Vi bestämde oss för att sätta oss vid campingen och ta ett glas kallt vin på campingen innan middagen, men de öppnade inte förrän kl 18 så istället för att vänta en halvtimme valde vi att cykla till hamnen för att ta oss något där istället. Men då visade det sig att det inte heller gick för de stängde istället kl 18! De styrde sina öppettider efter färjetiderna, annars skulle inte personalen kunna ta sig hem. Vet inte om jag köper det riktigt. Kan man göra så när det var fullt av människor i hamnen och på restaurangen som såg ut att kunna sitta där ett tag och njuta? Vems behov ska styra en verksamhet, kundens eller personalens? Vi valde i alla fall att istället cykla vidare och hittade istället ett ICA där vi köpte lite snacks som vi sen åt tillsammans med lite medhavd vin.
5A15359E-0007-487E-9A08-5C94FDCD98D0
6B48161A-94B0-4931-87F3-45BF798A7DAD
C86F3D8A-8B9D-4273-A1A4-9D6D5C33FFCD
F55D27D8-C10F-41A1-BD5D-588E34D52DF2
5CF31B49-6F5C-4157-9B93-58ABF20E382C
0B151484-D9B0-4A3D-931A-8DB3F3B88B92

Ja vi bodde ju över, jämfört med majoriteten av besökarna. Vens whiskydestilleri har boende i parstugor med sovloft, så gott om plats för hela familjen. Uteplats med fin utsikt över fält och åkrar, badrum, vardagsrum och sovrum på det så klarar man sig finfint. En trerätters middag ingick i vårt paket och den var helt ok om än inte särskilt minnesvärd. Det som alltid drar ner stämningen är när det är tomt i en restaurang och det var det… Det är något med känslan att sitta tillsammans med andra människor i ett sorl och lagom stimmig lokal. Nåväl, vi avslutade middagen med ett besök i baren där bartendern visade sig vara en riktig klippa. Han gjorde sitt bästa för att undertecknad skulle få en go känsla av whisky och jag fick dofta på diverse… Men sorry, för mig kommer whisky alltid smaka ungdomssynder och första bakfyllan!

Frukostdags innan vi skulle ta färjan tillbaka till Landskrona och de hade det mesta av det man kunde önska. MEN ett stort minustecken är alla engångsförpackningar som de hade. Allvarligt talat så behöver ingen en egen liten kaviartub till sitt frukostägg. Det funkar utmärkt att ha en stor tub som alla får ta en klick av. Likaså med smörpaketen. Lite bättre miljötänk här vore välkommet. Hur eller hur var vi supernöjda med vår första etapp på resan och redo för nya upplevelser.
FE2E0ED6-1B44-465D-A43B-F6F09CBCFA81
40A90CD1-7192-46FA-A372-8D92AD627AB8
83B54816-2BB1-48A1-AC9B-F371D87E703C
0DD4A550-8CA6-4370-8AF4-D5529A13BEB4
426EADC0-57A6-4795-A156-75B700D6E40A
03B63F84-4FCF-4D8C-B466-9F5F5B685182
8CDFDF86-0F27-4499-8193-E8FC778CDB1E

Tyvärr, det här inlägget går inte att kommentera.