Steam Hotel

Jag har sagt det förut och jag säger det igen; Jag är bra på det här med vardagslyx, jättebra faktiskt! Livet består av sju dagar varje vecka och det är så synd att leva som om det bara fanns tredagars veckor = fredag, lördag och söndag.

I helgen var jag och min loppkompis Marie på Steam hotell i Västerås, Sveriges mest instagramvänliga hotell. Vi valde Lovacore-paketet med incheckning söndag till måndag. I paketet ingick, övernattning, frukost, tillgång till Voltage lounge (spa:t) och en avsmakningsmeny i restaurang Lovacore på 18:e våningen. Vill man åka hit måste man boka flera månader i förväg för det är populärt, vilket tydligt skulle komma att visa sig.

Men vi började med mys på lördagen där vi hängde hemma hos Marie, drack champagne och fixade hemmagjorda pizzor. Fyllningarna bestod av en klassisk med löjrom, crème fraiche, gräslök och en med hasselnötspesto och sparris. Favoriten blev helt klart den senare även om vi hittade utvecklingspotential i form av att man skulle kunna blanda i crème fraiche i peston för att få den krämigare.
Recept på peston:
1 msk honung
4 msk olivolja
Örtsalt
Mixa ihop allting och bre ut krämen på pizza som förgräddats i 7 minuter. Lägg på sparrisen och grädda i ca 7 minuter till. Vi klickade ut några mozzarellabitar men man kan även tänka sig färskost.
mat

Kolla in min färgmatchade packning!
packning

Söndag morgon och vi rullade mycket försiktigt norrut då vädret var helt galet med enorma mängder snö som fallit under natten. Vi hade dock tur och plogsvängen hade skött sitt jobb exemplariskt och vi kom fram till Steam närmare 16-tiden. Vi möttes av en fantastiskt trevlig receptionist och vi tittade med imponerade ögon på inredningen som verkligen är cool. Vi hade turen att bli uppgraderade till ett superiorrum med utsikt över Mälaren och solnedgången.
utsikt 1
utsikt 2
utsikt 3

Nu var det dags att upptäcka hotellet och vi tog en runda på första och andra våningen där det finns gott om soffor och skönt häng med brasa och olika former av spel om man vill roa sig med det. Jag nöjde mig med ett glas vin och en bok framför brasan och bara sög in atmosfären.
vy1
vy2
vy3
vy4
vy5

I Lovacore-paketet har man tillgång till spa:t mellan kl 18-20 så vi hängde på låset i våra härliga gröna morgonrockar och matchande tofflor. Döm om vår förvåning när vi inser att det är fullt! Det finns knappt ståplats där inne utan det ligger och sitter människor på alla möjliga sittplatser. Det fanns plats i bastun så där satte vi oss… Men vem sitter i bastun i två timmar? Det är ju heller inte så roligt att dricka bubbel, som vi tänkt oss, stående inklämda i någon hörna. Ståplats längs med kanten i inomhuspoolen var också möjlig men kändes inte heller det så tilltalande. Upplevelsen påminde oss om trängseln på Gekås i Ullared, med skillnaden att vi här endast var iförda badkläder och badrock. Besvikna lämnade vi stället och svidade om till kvällskläderna och åkte upp till baren på 18:e våningen och tog oss ett glas gott Chablis.

Hungriga var vi och nyfikna på vad kvällens middag skulle erbjuda. Så när klockan slog 20:30, vilket var första sittningstid för vårt paket, gick vi till restaurangen där vi fick ett bord med vacker utsikt över omgivningarna. Det är fantastiskt hur alla städer blir vackra i gnistrande kvällsljus oavsett hur de ser ut på dagen. Västerås (eller åtminstone det område vi befann oss i) är en sådan stad, som nog gör sig bättre i mörker… Även här var personalen ljuvlig och vår härliga servitris gjorde middagen ännu härligare. Det var kockens val som gällde med möjlighet att byta ev. rätter pga allergi eller specifika preferenser. Det blev sex smårätter som alla var goda och vi var såå nöjda.
mat1
mat2
mat3
mat4

Mätta och trötta var vi dock så att hänga vidare i baren var inget alternativ. Vi tog hissen ner till vårt rum och hoppade i säng. Just sängarna var inget vi var så nöjda med. De var sköna men otroligt smala, 80 cm. Täcket var fluffigt och tungt så det fick man parera för att det inte skulle glida ner på golvet. Jag sov faktiskt bättre på Maries extrasäng i Huskvarna än vårt ganska dyra hotellrum på Steam.

Frukost som serveras i hotellets andra restaurang Chamberlain, var helt ok men förvånansvärt utan några överraskningar. Vi hade kanske hoppats på lite goa röror, smoothies, härlig frukt mm. Men det var egentligen en helt vanligt standardfrukost som du får på vilket hotell som helst. Men vi blev mätta, lite för mätta faktiskt för det sabbade våra planer. Vi hade tänkt gå till gymet och spa:a på förmiddagen för i paketet ingår tillgång till loungen fram till 14.

Vi checkade istället ut och rullade söderut mot Köping. Här fick vi börja med att försöka lösa isproppen som bildats i slangarna från spolarvätskan. Bästa teamet fixade det utan någon assistans! Dock fick vi lära oss att spolarvätska som klarar temperaturer ner till -18 grader inte betyder att utomhustemperaturen kan vara det. Fartvinden och behållarens läge i motorblocket gör att den kyls ner till betydligt lägre temperaturer. Men med en flaska koncentrerad kylarvätska i bagaget var vi redo att utforska down town Köping. Det gick fort och efter en selfie framför bageriet som förekommer i filmen ”Tårtgeneralen” hade vi nog sett allt.
köping

Vi fortsatte färden mot resans tredje etappstopp, Örebro. Nu skulle vi titta på det fina slottet och ”Svampen”. Det var vinter även i Örebro så slottet visade sig inte från sin vackraste sida och vallgraven syntes knappt i snön. Men efter en selfie även här, en lunch på Espresso house var vi nöjda.
örebro

Det enda som återstod var bilresan hem och nöjda tjejer ser fram emot nya vardagslyxiga äventyr.