Catta och bilar del 2.

Även vår egen privata bil ska ju in på service och besiktning. Av någon anledning har lotten fallit på mig när det ska ske.

Jag var en gång på besiktningen och ”besiktaren” ber om nyckeln till dragkroken. Jag känner lite för honom så jag ler mitt allra vänligaste leende och tänker att jag ska vara pedagogisk. ”Det behövs ingen nyckel, man lyfter bara på den” säger jag och lyfter upp skyddskoppen… Vi löser det och han fortsätter sin kontroll, efter att han visat vad som ska låsas upp.

Bredvid min bil står en gammal SAAB och ägaren skruvar på sig nervöst. Det bankas under bilen och kontrollanten muttrar ”ja du, det blir en 2:a på det här. Det bli tyst en stund och så säger han ”Här blir det kanske en 3:a”. Då tänker jag såhär: På en skala på 1-5 vad är bäst? Jo 5 så jag ler uppmuntrande till den stressade SAAB-ägaren ”Det tar sig” säger jag glatt för att pigga upp honom. Det blir precis tyst i hallen. Han som knackar där under bilen tittar upp ur gropen, förmodligen för att spana in pundhuvudet som just försökt att håna någon med risk för körförbud! En annan kontrollant tar med mig bort och förklarar siffrorna, förmodligen för att undvika trubbel. SAAB-ägaren ser måttligt road ut.

På Nybergs bil i Nässjö har de också träffat mig. Det fånigaste var nog när jag lämnade in bilen eftersom det skramlade i den vid svängar. Jag var övernöjd ända tills jag messade Janne och stolt förklarade att jag tagit saken i egna händer. ”Plockat ut skidorna i skidboxen?” frågar han retsamt. Jag ville inte hämta bilen igen och vägrade ringa Volvo och informera om det hela. ”Vi har åkt runt flera stycken och vi kan inte identifiera felet.” säger teknikern till slut när han ringer… De kunde väl inte i sin vildaste fantasi tro att jag skulle ha missat det.

Ibland tänker jag att jag ska lära mig lite om bilar… men så dyker det upp så mycket annat att jag helt enkelt inte hinner. :-)

Tyvärr, det här inlägget går inte att kommentera.